Skip to main content

Holowanie samochodu - na własną rękę czy fachowa pomoc drogowa?

1 komentarz

Samodzielne holowanie samochodu często jest niemożliwe. Wymaga spełniania szeregu kryteriów oraz stosowania się do przepisów ruchu drogowego. W jakim wypadku lepiej skorzystać z profesjonalnej pomocy?

Kiedy nie wolno holować samochodu?

Większość producentów samochodów z automatyczną skrzynią biegów odradza holowanie samochodu za pomocą linki. W tym przypadku istnieje duże prawdopodobieństwo, że skrzynia się zatrze przy prędkości powyżej 40 km/h. Zwłaszcza, jeśli pojazd ma uszkodzoną pompę oleju. Warto wtedy zdecydować się na usługi firmy Pomoc Drogowa Tir Wrocław JAREX, która oferuje rzetelną pomoc drogową, lawetę i transport maszyn budowlanych we Wrocławiu i okolicach. Nie wolno także holować samochodów z zawieszeniem hydropneumatycznym, jeśli mają uszkodzony silnik. Producenci samochodów z napędem hybrydowym również zalecają korzystanie z lawety. Problematyczne są również samochody z napędem na obie osie. Takie pojazdy wolno holować tylko w przypadku gdy można wyłączyć napęd na jedną z osi.

Samodzielne holowanie samochodu często jest niemożliwe ze względu na przepisy drogowe np. uszkodzony pojazd na autostradzie wymaga wezwania lawety. Jeśli potrzebujesz lawety na autostradzie we Wrocławiu lub Trzebnicy wejdź na stronę: https://www.pomocdrogowatirwroclaw.pl/laweta/, gdzie znajdziesz szczegółową ofertę sprawdzonej pomocy drogowej. 

Jak holować samochód?

Przede wszystkim należy posiadać linkę holowniczą, która jest dostosowana do wagi auta. Narzędzie powinno mieć od 4 do 6 metrów, najczęściej może utrzymać pojazd o masie 3.5 tony. Zamiast linki holowniczej można wykorzystać sztywny hol. Sprawdzi się on w przypadku gdy holowany samochód ma niesprawny układ hamulcowy. Dodatkowo samochód powinien mieć trójkąt ostrzegawczy.

Bezpieczne zamontowanie linki holowniczej i przygotowanie do jazdy

Samochody mogą posiadać stałe ucho holownicze, niektóre wymagają samodzielnego montowania. Najczęściej znajduje się ono w zestawie do zmiany koła. W samochodzie holującym należy odsłonić zaślepkę i wkręcić do niego oryginalne ucho holownicze. Jeśli chodzi o samochód holowany procedura wygląda tak samo tylko, że kierowca montuje ucho z przodu auta. Bardzo ważne jest by nie holować samochodu za pomocą zderzaka, ponieważ może to prowadzić do jego wyrwania.

Po zamontowaniu ucha holowniczego i założeniu linki należy umieść trójkąt ostrzegawczy na tylnej szybie w samochodzie holowanym. Wbrew pozorom podczas holowania nie używa się świateł awaryjnych. Obydwa samochody powinny mieć włączone światła mijania. Dobrym pomysłem jest ustalenie pomiędzy kierowcami sposobu porozumiewania. W razie jakichkolwiek kłopotów pozwoli to na szybką reakcję.

Przepisy prawne i rady

Zgodnie z prawem holując samochód w terenie zabudowanym nie wolno przekroczyć 30 km/h w terenie niezabudowanym jest to 60 km/h. Dodatkowo obydwa samochody muszą sygnalizować zamiar skrętu. Na drogach wielopasmowych holowanie samochodu przebiega po prawym pasie. Warto wybierać drogi o małym natężeniu ruchu by jazda odbywała się płynnie. Dodatkowo do zadań kierowcy samochodu holowanego należy kontrolowanie odległości pomiędzy samochodami.

 

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • Ten komentarz czeka na zatwierdzenie (jest widoczny tylko dla Ciebie).
    Bogdan · 1 lat temu
    Jeśli holowanie, to tylko ze sprawdzoną pomocą drogową. Ja jako kierowca tira, w razie jakiejkolwiek awarii dzwonię po autolawetę. Do tego potrzebni są specjaliści z odpowiednim sprzętem, nie ma co gdybać nad holowaniem auta ciężarowego na własną rękę 🙄